Wikia

EUROPESOVIETEMPIRE1950.jpg

Machtssferen: 1964

NVA neu 1 DW Kultur 561151g-1-.jpg

Oost-Duitse parade

De tijdlijn DerdeWereldoorlog vertelt van een alternatieve aarde. Toen Nazi-Duitsland in 1945 werd verslagen door een coallitie van de Westelijke Democratieën en de socialistische Sovjet-Unie werd Europa verdeelt. De Sovjet-Unie en de Verenigde Staten stonden tot 1964 in de Koude Oorlog (DerdeWereldoorlog) tegenover elkaar. Toen een Russische tank op 11 november 1964 tijdens een studentenrevolte in Oost-Berlijn op het westen schoot, raakte men binnen minder als een maand in een Derde Wereldoorlog.

Snelle tijdlijn Edit

Toen Josef Stalin en zijn secretaris Leonid Darekov in de jaren 194501949 communistische regeringen in Oost-Europa aan de macht brachten, groeiden de spanningen met het vrije democratische Westen snel. Brandpunt was West-Berlijn: in 1945 werden de vier stadswijken die door de Westelijke Geallieerden werden beheerd samengevoegd tot een appart Bundesland van de Duitse Bondsrepubliek. De communisten claimden het stadsdeel echter nog steeds, zo ook in 1964.

In dat jaar waren de spanningen door een ruzie tussen Joegoslavië en Italië over de Sloveense minderheid in Trieste en een Hongaars wetsvoorstel om 60.000 westerse mensen op vakantie vast te houden als gijzelaars in de eis om Oostenrijk te demilitariseren hadden beidde partijen uitgeput. Toen aan de Oost-Duitse Uliversität von Socializmus in de Berlijnse wijk Karlhorst rellen uitbraken tegen het communistische regime probeerde het Nationale Volksleger van de DDR dit met geweld te onderdrukken. Duizenden Duitsers vluchtten naar de muur - waar de West-Berlijnse politiemacht gelegerd was. Waar het veilig was. Toen een Russische tank echter op het westen vuurde om vluchters te doden, reageerde het Westen met beschietingen over de Brandenburger Tor. Binnen vier dagen was de crisis uitgegroeid tot de Derde Wereldoorlog met een Sovjet-Russisch offensief tegen Wenen en West-Berlijn.

Around Wikia's network

Random Wiki