Wikia

Uchronie Wiki

Gemenebest van Onafhankelijke Staten (Alternativo)

151pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Het Gemebest van Onafhankelijke Staten (GOS) is een communistische samenwerkingsbond op internationaal niveau die als tegenhanger werd gezien van de Unie van Kapitalistische Staten en in een wereldoorlog met deze Unie verzeild raakte. Dit betekende tevens het einde van het GOS, na zeven jaar van oorlog.

Oprichting Edit

De Unie der Socialistische Sovjet Republieken zocht bondgenoten in de verbale strijd met het Westen. Deze vond ze in communistische partijen en milities die overal in Oost-Europa en Azië opkwamen. Russische diplomaten en militairen werden uitgezonden om deze groepen te leiden en te bewapenen, allemaal op orders van Josef Stalin.

Toen in Roemenië en Bulgarije communisten aan de macht kwamen begon op aandringen van de Roemeense leider Ion Dasescu in Kiev een conferentie van communistische staten en partijen. Uiteindelijk sloten de Sovjet-Unie, Roemenië, Bulgarije en de Slowaakse Communistenbond een overeenkomst bekend als het Verdrag van Kiev. Dit verdrag word gezien als het kernverdrag van het GOS, dat spoedig daarna tot stand kwam in Odessa.

Uitbreiding Edit

Het GOS werd na succesvolle revoluties in Oost-Europa vergroot met Joegoslavië, Albanië, Hongarije, Tsjecho-Slowakije en Polen. In Azië werden Mongolië en Noord-Korea lid terwijl in het Midden-Oosten Afghanistan toetrad. Het GOS werd hiermee een van de twee supermachten in de wereld en de grote tegenhanger van het Westen.

Lidstaten: Edit

De volgende staten waren lid van het GOS bij het uitbreken van de oorlog:

  • Sovjet-Unie
  • Roemenië
  • Bulgarije
  • Hongarije
  • Tsjecho-Slowakije
  • Polen
  • Joegoslavië
  • Albanië
  • Duitse Socialistische Republiek
  • Mongolië
  • Noord-Korea
  • Afghanistan

Al deze staten hadden een communistisch regime. In de staten Finland, China en Vietnam waren sterke pro-communistische partijen die het land destabiliseerden.

Around Wikia's network

Random Wiki