Wikia

De Slag om Santa Anna (3 november 2001 - 5 november 2001) was de eerste veldslag tussen het Rijksleger (Centro) en de rebellen die de Vrije Republiek El Salvador (Centro) hadden uitgeroepen. De slag kostte aan ruim 700 burgers het leven.

Het Rijksleger, geleid door generaal Vasco Lopez de Compostello (Centro) viel op 2 november met tanks en infanterie het noorden van El Salvador binnen in een poging de rebellie te onderdrukken. De Compostello besloot de stad Santa Anna te bezetten om een voorbeeld te stellen. Burgemeester en militant Hernán Opez (Centro) besloot echter tot verzet en bewapende de politie.

De slag Edit

Ondanks hevig verzet wisten tanks van het Rijksleger tegen de middag op 3 november door de barricades te komen. De buitenwijken werden opgegeven toen de rebellen zich terugtrokken naar het centrum van Santa Anna. Daar hielden ze het een hele nacht vol tegen het Rijksleger.

De vroege uurtjes van 5 november zagen opnieuw hevige straatgevechten toen regeringstroepen de Aveneu Grande bezetten en richting het stadhuis optrokken. Op dat moment kreeg Opez een bericht dat enkele honderden militanten van de militie El Tigre (Centro) ten zuiden van de stad waren en een aanval planden.

Around Wikia's network

Random Wiki