Wikia

De Slag om Ternopil (4 maart 2010 - 9 maart 2010) was een veldslag tussen het Duitse 4e leger van generaal Klaus Kirchenwald en het Russische 11e leger van Vasili Sokolovski. De veldslag werd gevoerd in en rond de Oekraïnse stad Ternopil, die volledig verwoest werd. Er vielen ruim 23.000 doden aan beidde kanten voordat de Duitsers erin slaagden de stad te bezetten.

Voorgeschiedenis Edit

Zie ook >> Zuidcampagne Oost

Toen het Duitse leger - versterkt met divisies uit Slowakije, Hongarije, Roemenië en Kroatië - op 5 februari 2010 de aanval opende op het Gemenbest van Onafhankelijke Staten trok een legermacht van 380.000 Duitsers, 100.000 Hongaren, 60.0000 Roemenen en 20.000 vrijwilligers uit West-Europa de Oekraïne in. Na een snelle opmars in de eerste week van het offensief waren de vestingen L'viv en Odessa gevallen en verzamelde zich in Galicië een leger van 170.000 man voor een stoot naar Kiev. Generaal Vasili Sokolovski, belast met de verdediging van de zuidflank, besloot nabij Ternopil een verdediging op te zetten om het achterland mobolisatietijd te geven. Met 75.000 Russische soldaten vatte Sokolovski stelling aan de rivier Seret. Op 4 maart bereikte de Schutz-Reich Division de Seret ten zuiden van Ternopil. De slag was begonnen.

Duits offensief Edit

Op 4 maart ging het Duitse 4e leger over heel het front tot de aanval over. De versterkte steden Berezhany en Zolochiv werden bezet. Ternopil zelf werd door 89 raketten getroffen. Paniek onder de bevolking werd door de oproerpolitie hardhandig neergeslagen. Ondertussen werd het Russische front teruggedrukt op de stadsranden zelf, waar tegen de avond de eerste grananten vielen. Er waren bij de hevige gevechten bij Berezhany en Zolochiv ruim 8000 Russische doden gevallen.

Sokolovski vaardigde vanuit de villa Nevskijoprov een aantal decreten uit die de verdediging moesten versterken. Ondertussen werd vanuit Kiev de 13e infanteriedivisie per treinen naar Ternopil gestuurd. In de vroege uurtjes van 6 maart gingen 23.000 Duitsers tot een frontale aanval over, waarbij vooral rondom de Opera hevig werd gevochten. Een Russische tegenaanval nabij Stryi bracht een Roemeense divisie in moeilijkheden. Slechts met steun van Hongaarse tanks kon de aanval worden gebroken. Generaal Ion Dasescu besloot nu de 17.000 Roemenen tijdelijk terug te trekken voor reorganisatie van de Statalui-divisie. Dit gaf de Duitsers veel minder stootkracht.

Toch wisten zij op 8 maart het centrum te bezetten, maar in de Ukrajina Pravda werden ze tot staan gebracht door volksbataljons van arbeiders en studenten. Sokolovski had ondertussen ten noorden van Ternopil een legermacht van 34.000 man verzameld die hij nu inzette tegen de flank, waar vooral Hongaarse en Slowaakse troepen gelegerd waren. Het offensief bracht Zolochiv weer in Russische handen en ook in het centrum werd weer hevig gevochten. Toch wisten de Duitsers met luchtsteun het Russische gevaar tegen de avond te breken. Sokolovski besloot met zijn resterende manschappen terug te trekken richting de stad Vinnytsia. Ternopil werd door de Duitsers bezet.

Around Wikia's network

Random Wiki